Coderingen en personalisatie op uw drukwerk

Coderingen gebruiken we veelal om drukwerk te voorzien van een nummer, bijvoorbeeld voor entreekaartjes, garderobekaarten, waardebonnen of een unieke codering voor een kortingscode op een website.  Maar ook QR-codes en barcodes worden op drukwerk afgedrukt, hierdoor wordt de informatieverschaffing van drukwerk nog groter.

Ook kun je op je drukwerk met een QR-code productinformatie meegeven, dan is bijvoorbeeld je label niet zomaar een label. Door het scannen van deze QR-code op het label kun je veel meer informatie kwijt over het product. Ook hebben we natuurlijk nog de barcodes, een eenvoudige streepjescode die snel en effectief gelezen kan worden.  Denk maar aan de KIX-code waarbij met grote snelheden de post wordt gelezen.

Je gepersonaliseerde mailing met unieke codes die op een website ingevuld kunnen worden is natuurlijk een manier om mensen naar je website te krijgen. De interactie met drukwerk en een portal kan vele doelen hebben, een cadeausite waarop een personeelslid zijn eindejaars cadeau kan bestellen middels een gepersonaliseerde uitnodiging en inlogcode, een promokaart met een unieke code om op een bestelling op een website korting op een product te krijgen,  een QR code om na het scannen direct naar de website te gaan.

QR-Codes (Quick Response code)

Een fysieke brug tussen de offline en online wereld, waarbij je na het scannen op een landingspagina binnen komt.  Je drukwerk slaat een brug tussen de fysieke wereld en de virtuele wereld op een manier die het klanten erg gemakkelijk maakt. Een goede aanvulling op je drukwerk en een verlengstuk van een product of dienst, en door zijn éénvoud makkelijk toepasbaar en te produceren via progamma’s in grote getallen en gepersonaliseerd.

QR codes zijn toepasbaar op folders, visitekaartjes, brochures enz, het is een goede toepasbare aanvulling voor je producten of diensten.  Je moet opletten dat je content natuurlijk aantrekkelijk moet zijn en voor drukwerk is het aan te raden om de code dynamisch te maken, zodat je de code  zelfs als het drukwerk al is uitgegeven nog kunt veranderen. Wanneer er een statische code is gebruikt en er is iets fout of moet worden aangepast, dan moet je weer een nieuwe QR code genereren maar dit is natuurlijk niet wenselijk op drukwerk.

Marketing met QR-codes

QR-code, een instrument om te meten en een marktingtool waaruit je onschatbare gegevens kunt halen en naar klanten kunt sturen.  Van je winkeletalage een interactieve window maken door een poster met een QR code op te hangen.  Zo ben je gesloten maar toch open voor klanten die langs je winkel lopen.  Je postcard versturen met een QR code die je leid naar een landingspagina waar je nog meer uitlegt over je product of dienst.  Kortom het gebruik van QR codes versterkt je offline campagne.

Gebruik van QR-code;

# Zorg dat de ontvanger in de buurt van 4G of WIFI is om de code te scannen.

# Er moet een actie plaats vinden of het nu informatie is bij een museum stuk, of dat je gelijk een product kunt bestellen.

# Geef een goede uitleg hoe de QR code te gebruiken, bijv. ‘Heb je geen QR-reader, download deze dan in de App Store of Google Play Store’.

# Analyseer het effect, voeg een unieke locatie tracker aan de landingspagina, laat de ontvanger de postcode invullen zo weet je uit welk gebied de geïnteresseerde komt.

# Maak een juiste QR code, vooral niet te klein en zorg voor een juist contrast.

# Zorg dat iedereen binnen je organisatie op de hoogte is van de actie.

Streepjescode

De barcode uitgevonden door Norman Woodland en Bernard Silver in 1952 is een nakomeling van de ponskaart, het is een eenvoudige codering om snel gegevens te verwerken.   Er zijn intussen wel wat verschillende barcodes voor verschillende doeleindes zoals:

  • Codabar : Oude standaard, in gebruik in o.a. bibliotheken en bloedbanken
  • Interleaved 2 of 5 – Groothandel, bibliotheken
  • KIX-code of RM4SC : PostNL, Royal Mail
  • Pharmacode : Farmaceutische verpakkingen
  • Code 39 : Diverse toepassingen
  • EAN 8, EAN 13 : Winkels (wereldwijd) sinds 1974
  • IATA-code : International Air Transport Association (IATA) Het opvallendste IATA-initiatief zijn de tweelettercodes (IATA-codes voor luchtvaartmaatschappijen) en de drielettercodes (IATA-luchthavencodes), die wereldwijd gebruikt worden.

Waarom streepjescode gebruiken?

De streepjescodes worden voor vele verschillende toepassingen gebruikt, vragenlijsten, boeken, bloedbuisjes, bagage enz. allen voorzien van een Barcode.

Vragenlijsten waarbij we de markt onderzoeken en deze moeten natuurlijk gearchiveerd worden, met een barcode kunnen we deze monitoren.

Boeken, Ieder boek moet voorzien zijn van een unieke streepjescode. Dat vinden boekwinkels prettiger en bij het CB (centraal boekhuis) is het zelfs verplicht. Meestal word er een EAN 13 barcode gebruikt.  Maar ook bibliotheken gebruiken barcodes in boeken en op leenkaarten om het uitlenen en terugbrengen te automatiseren.

Bloedbuisjes In ziekenhuislaboratoria registreert men met streepjescodes de honderden buisjes bloed die dagelijks binnenkomen. Er zijn al laboratoria waar men een hele straat heeft waar de buisjes volautomatisch worden gesorteerd aan de hand van de kleur van de dop en barcode.

Bagage bij het inchecken van bagage in een luchthaven krijgt die een barcode met de bestemming (IATA-code). De bagage wordt dan automatisch naar de juiste vliegtuigen gebracht, ook als de reiziger overstapt, tenzij hij reist via een vliegveld waar de barcode nog niet in gebruik is.